Påskeferie og tid til…

Påskeferien er en perfekt ferie. Det er forår. Der er lyst. Og der er marcipan på hylderne. Eller altså, der er SÅ mange nye, dejlige grøntsager på vej! Krydderurter, radiser, spinat, asparges og skønne nye kartofler. Det sidste grønkål i haven skal spises, og der skal sås spinat. Tomatplanter, amarant og søde kartofler spirer og vokser. Der er hjemmedyrket basilikum i vinduet. Det bliver ikke bedre, før de første asparges dukker op.

Her står påskeferien på oplevelser, spis-sammen, afslapning og mine tre yndlingsbeskæftigelser: Læsning og løbeture og lækker mad;-)

Læsningen er i øjeblikket delt ud på erindringer fra James Herriot, en god krimi og så en helt fin bog, jeg er temmelig optaget af i øjeblikket “The 4 pillar plan” af Dr Rangan Chatterjee. Det er vel en slags selvhjælpsbog. Jeg mener nu ikke at have brug for hjælp. Men den sætter forskning bag en række sandheder, vi nok har haft en anelse om længe. Jeg er vild med den holistiske tilgang, den har til sundhedsbegrebet. For sundhed er ikke bare kost og motion. Det er OGSÅ kost og motion. Men Chatterjee slår et lige så hårdt salg for at slappe af og sove godt. Og det er jeg bare tilhænger af.

Så selvom løbeskoene skal luftes, grøntsagerne spises, marcipanen og de gode påskeøl holdes på et rimeligt niveau, så skal der altså også slappes af og nydes.

Derfor vil påskens sundhedstip være, hvis du kan lide det, gode bøger, hyggelige gåture og socialt samvær med mennesker, du holder af. Så kan du jo altid nuppe et par gulerodsstave til frokost og cykle ned i Brugsen. Det handler om balance!